De nye restriktioner på transportområdet

Pressebriefing 19. december 2021

På baggrund af hastigt stigende smittetal er der indført nye restriktioner på bl.a. transportområdet. Som rejsende med den kollektive trafik er det vigtigt at være opmærksom på de nye restriktioner.

Der er travlhed i trafikken her op til jul, og derfor var der på pressemødet fokus på de nye restriktioner på transportområdet, som er trådt i kraft i dag.

De nye restriktioner

På grund af de høje smittetal er der fra søndag morgen indført nye restriktioner for at lægge en dæmper på samfundsaktiviteten og derved bremse smitten. På transportområdet er der nu krav om, at man skal have et gyldigt coronapas, når man rejser med fjerntog og fjernbus. Endvidere er mundbind eller visir ligeledes blevet obligatoriske for alle rejsende og medarbejdere i den offentlige transport. Der er også indført krav om pladsbillet i InterCity- og InterCityLyn-tog.

Reglerne gælder til og med 16. januar 2022. Har man ikke et coronapas med på sin rejse, får man en kontrolafgift på 750 kroner. Det samme gælder, hvis man rejser uden billet og pladsbillet i InterCity- og InterCityLyn-tog.

Planlæg rejsen i god tid

Dagene op til jul er de travleste dage på hele året for DSB. Danskerne skal hjem og besøge familien, og der er rift om billetterne – særligt den 23. december. De mest fyldte toge er dem, der kører mod Jylland før jul og mod Hovedstaden efter jul. Der er fortsat pladser at få, men der lyder en opfordring til, at man snarest muligt køber billet, hvis man skal rejse i julen.

Pladsbillet

Selvom pladsbilletter fra nu af er påkrævede i InterCity- og InterCityLyn-tog, bliver de ikke gratis, som det var tilfældet sidste gang, der var krav. Det er for at undgå hamstring, som man tidligere har oplevet. For at sikre at flest mulige kan får en pladsbillet og komme trygt hjem til jul, skal man frem til nytår købe pladsbilletten. Men efter den 27. december bliver pladsbilletterne igen gratis.

Grunden til at man skal have pladsbillet i InterCity- eller InterCityLyn-tog, men ikke i S-tog eller regionaltog er, at man ikke vil have for mange mennesker samlet tæt på de lange togstrækninger. Jo længere tid, man befinder sig sammen med andre mennesker, desto større er risikoen for, at man smitter eller bliver smittet. Man kan godt stadig have korte rejser med InterCity-tog eller rejse langt med S-tog, men det er for at gøre det simpelt, at man har valgt, at man skal pladsbilletter i InterCity- eller InterCityLyn-tog.

Coronapas og positiv test

Som udgangspunkt skal man ikke benytte den offentlige transport i 14 dage, efter man er testet positiv. Hvis man får en positiv PCR-test, går der 14 dage, før man igen kan få et grønt coronapas. Det kan blive et problem for rejsende, der har haft corona inden for den periode, men som igen er fuldstændigt raske.

Derfor har DSB indført en mulighed for, at man kan få refunderet den kontrolafgift, som et ugyldigt coronapas udløser hos DSB. Det kan dog kun ske, hvis man er pendler og tager tog eller bus for at komme på arbejde eller uddannelse.

Mere personale

Samfundet er ikke lukket ned, så der er behov for at tranportere mange mennesker. Både i anledning af de nye smitteforebyggende restriktioner og de langt flere rejsende omkring jul og nytår har DSB sat yderligere personale ind. Der er opmærksomhed omkring, at der kan opstå konflikter med kunder, der er utilfredse med de nye regler, men de udgør ikke noget stort problem. Overordnet set oplever DSB, at kunderne er gode til at efterleve reglerne, og at reglerne er med til at gøre folk mere trygge på rejsen.

Ekstra beredskab

Hos Politiet er der særligt fokus på overholdelse af restriktionerne i nattelivet og omkring udskænkning fra serveringssteder efter kl. 22 og salg af alkohol efter kl. 22. Der er forståelse for irritation over restriktionerne, men de er desværre nødvendige. De hidtidige erfaringer har været, at folk er gode til at efterleve kravene, og det har også været oplevelsen de sidste weekender. Politiet har hævet beredskabet, og de er klar til at understøtte andre myndigheder som fx DSB, hvis folk ikke efterlever reglerne. Men forventningen er, at der vil være en god grad af efterlevelse.

Indhold på siden: