Coronapas-appen

Her kan du læse spørgsmål og svar om coronapas-app'en.

Spørgsmål og svar

Opdateret: 13. juni 2022

Generelt

Ja. Den danske del af Coronapas-appen er lukket fra og med den 31. marts 2022.

Coronapas-appen vil fortsat kunne bruges, men fremover alene med EU-visningen, hvor det fremgår, om man har coronapas på baggrund af vaccination, immunitet eller test, som kan bruges ved rejser. Man kan også fortsat tilgå sit coronapas på sundhed.dk og i MinSundhed-appen.

Alle borgere med et NemID eller MitID og en Apple eller Android smartphone kan bruge coronapas-appen. Skal du ud at rejse, kan du se dine børns testsvar (eller vaccination, hvis de er ned til 12 år gamle) i det europæiske coronapas.

Coronapas-appen kan bruges til rejser både i EU og i resten af verden. Vær opmærksom på, at de enkelte lande kan have forskellige krav til indrejse, som du selv er ansvarlig for at overholde.

Mange danskere oplever desværre, at der kan være tekniske udfordringer på rejsen. Du kan overveje muligheden for at medbringe et udprintet eksemplar af dit coronapas fra sundhed.dk, når du er ude at rejse. Vær opmærksom på, at du skal bruge NemID eller MitID for at logge ind på Coronapas-appen.

Se spørgsmål og svar om coronapas på rejsen

Der er ikke længere regler om coronapas i Danmark. Som følge heraf blev den danske del af Coronapas-appen lukket fra og med den 31. marts 2022.

Coronapas-appen vil fortsat kunne bruges, men fremover alene med EU-visningen, hvor det fremgår, om man har coronapas på baggrund af vaccination, immunitet eller test, som kan bruges ved rejser. Man kan også fortsat tilgå sit coronapas på sundhed.dk og i MinSundhed-appen.

I forbindelse med indrejse i udlandet, kan du blive mødt med krav om coronapas. De enkelte lande har forskellige krav til coronapas, fx hvor længe din vaccination er gyldig. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig ind i landets regler inden afrejse.

Coronapas-appen kan downloades i Apple App Store eller i Google Play. Appen kan installeres på Android-telefoner (med styresystem Android 5 eller højere) og iPhones (med styresystem iOS 9 eller højere).

Du opretter dig i appen med dit NemID eller MitID. Herefter skal du vælge en 4-cifret pinkode, og du kan vælge, om du vil anvende telefonens fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse, når du fremover skal logge ind i dit coronapas.

Hvis du skal vise coronapas, kan du bruge EU-visningen af coronapas-appen, certifikater fra sundhed.dk eller MinSundhed-appen til at dokumentere, at du er testet negativ eller vaccineret. Der skal også vises id, hvis man ikke foreviser coronapas-appen eller MinSundhed-appen.

Den danske del af Coronapas-appen er lukket fra og med den 31. marts 2022.

Oplysningerne i coronapasset gemmes i coronapas-appen på selve telefonen. Sundhedsoplysningerne vil derudover alene være lagret i centrale sundhedsregistre.

Scanningsresultater gemmes ikke i appen eller hos den kontrollør, der scanner QR-koden i appen. Kontrolløren kan på sin scannerenhed kortvarigt se, om dit coronapas er gyldigt eller ej (kontrolløren kan maksimalt se oplysningerne i 120 sekunder). Hvis du har valgt at vise navn og fødselsdato (kan slås til i appen), vil kontrolløren ligeledes kunne se disse oplysninger på scannerenheden.

Oplysningerne gemmes ikke på kontrollørens mobil eller anden scannerenhed.

Coronapas-appen er sikker at bruge. Der har i udviklingen af appen været et stort fokus på sikkerhed. Der er bl.a. gennemgået en omfattende sikkerhedstest af appen, som er udført af et internationalt anerkendt sikkerhedsfirma.

Derudover er der i forbindelse med lanceringen udarbejdet en konsekvensanalyse af de registreredes rettigheder (Data Protection Impact Assesment, (DPIA)), som indeholder en beskrivelse af risici i forhold til brugernes data og de foranstaltninger, der anvendes for at imødegå disse risici.

Statens Serum Institut er dataansvarlig for appen, da styrelsen har myndighedsansvaret for Det Danske Vaccinationsregister (DDV) og Mikrobiologidatabasen (MiBA), som leverer data til løsningen.

Sundhedsdatastyrelsen varetager opgaven omkring udvikling, drift og vedligehold af coronapas-appen og er således databehandler for appen.

Læs om appens behandling af personoplysninger her

Læs konsekvensanalysen vedr. databeskyttelse for behandling af personoplysninger i coronapas-app (pdf)

Sundhedsministeriet, Finansministeriet, Statens Serum Institut, Sundhedsdatastyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsministeriet, Kulturministeriet, Udenrigsministeriet og Justitsministeriet har i fællesskab udviklet coronapas-appen, som en del af myndighedernes indsats mod covid-19.

It-leverandøren Netcompany har på vegne af sundhedsmyndighederne og Digitaliseringsstyrelsen udviklet appen. Derudover har it-leverandøren Trifork udviklet den webservice, der forbinder de relevante databaser med appen.

Scannerfunktionen i coronapas-appen kan fungere, uden at du logger ind. Den kan bruges til at aflæse og kontrollere andre coronapas ved at du scanner QR-koden. Appen fungerer på mobiltelefoner, der har et kamera eller en professionel scanner, der bruger billedgenkendelse.

Er du allerede logget ind på din app, er det i øjeblikket ikke muligt at scanne andres coronapas uden at være logget ind, da appen ikke har en log ud-funktion.

Tekniske udfordringer

Der kan opstå mange scenarier, hvor du er forhindret i at tilgå coronapas-appen, som ikke skyldes nedetid, men eksterne indvirkninger såsom at telefonen er løbet tør for strøm, din telefon er stjålet eller gået i stykker, hardwareproblemer, du har glemt div. loginkoder, du har ingen internetforbindelse og kan derfor ikke opdatere appen mv. Du kan overveje muligheden for at medbringe et udprintet eksemplar af dit coronapas fra sundhed.dk, når du er ude at rejse. 

Sundhed.dk supportens hotline:

Tlf. (+45) 32 42 03 03

Åbningstider:
8.00-16.00 mandag – fredag
10.00-14.00 lørdag og søndag

E-mail: [email protected].

Andre hotlines finder du under Kontakt og hotlines (coronasmitte.dk)

BEMÆRK: Mange danskere oplever, at der kan være tekniske udfordringer på rejsen.

Du kan overveje muligheden for at medbringe et udprintet eksemplar af dit coronapas fra sundhed.dk, når du er ude at rejse. Vær opmærksom på, at du skal bruge NemID eller MitID for at logge ind på Coronapas-appen.

På den måde kan du altid bevise, at du er fuldt vaccineret, selv hvis du ikke kan tilgå coronapas-appen.

Ja. Coronapas-appen kan bruges både online og offline. Du behøver som udgangspunkt ikke internetforbindelse for at fremvise eller scanne et coronapas i coronapas-appen. Du skal dog være opmærksom på, at din QR-kode opdateres af sikkerhedshensyn, hvorfor du skal have internetforbindelse for at kunne opdatere din QR-kode. Hvis du ikke har internet over en længere periode, kan du risikere ikke at kunne fremvise en gyldig QR-kode.

Hvis du får en fejl, når du forsøger at logge på, kan det skyldes den måde, din browser håndterer cookies på sundhed.dk.

Fejlen kan også skyldes, at du blokerer for alle cookies eller tredjepartscookies. For at kunne logge ind på sundhed.dk er det nødvendigt at tillade cookies fra sundhed.dk og NemLog-in.

Husk altid at genstarte din browser når du har slettet cookies. Hvis det ikke fungerer, er du velkommen til at kontakte sundhed.dk’s support på tlf. 44 22 20 80.

Du kan overveje muligheden for at medbringe et udprintet eksemplar af dit coronapas fra sundhed.dk, når du er ude at rejse. Derudover er det muligt at finde coronapas i MinSundhed og i coronapas-appen (det er dog uden QR-kode).

Hvis du et par dage efter din sidste vaccination stadig ikke kan se dit coronapas for covid-19 vaccination på sundhed.dk, kan det skyldes, at dine vaccinationer er registreret forkert i systemet.

Det er regionerne, der er ansvarlige for registreringerne ved vaccinationen, og du skal derfor henvende dig til den regionale vaccinehotline, som kan hjælpe med at rette fejlregistreringen.

Bemærk at du på dit gule sundhedskort kan se, hvilken region du hører til.

Du kan finde telefonnumre for de enkelte regioner herunder:

  • Region Hovedstaden: 38 66 00 00
  • Region Sjælland: 70 20 42 33
  • Region Syddanmark: 99 44 07 17, tast 1
  • Region Nordjylland: 97 64 84 63
  • Region Midtjylland: 70 23 24 15

Du finder regionernes åbningstider her (vacciner.dk)

Herunder er der en række ting, du selv kan gøre:

  • Hvis appen er inaktiv i 30 dage vil du blive logget ud og samtykket vil blive ophævet. Dette er for at beskytte brugere, der har mistet deres enhed. Nogle telefoner med Stock-android, f.eks. Motorola Edge, anvender in-app browser til at håndtere login. Dette styres af producenten, men kan ændres i mobilens konfiguration.
  • Dato, tidszone skal være sat op korrekt i telefonens indstillinger.
  • Meget gamle versioner af appen kan i nogle tilfælde ikke opdateres direkte fra app store/play. Derfor skal coronapas-appen slettes og geninstalleres.
  • Opdatér appen. Du kan sætte appen til automatisk at opdatere. På iPhone gør du det under ”Indstillinger/Settings” og dernæst ”Opdater i baggrunden/Background App Refresh”
  • Af- og geninstaller app
  • For at andre kan benytte sig af Coronapas-app på din telefon, skal du først slette den aktive bruger via Coronapas-app indstillinger. Alternativt kan du trække dit samtykke tilbage og herefter skifte til ny bruger via NemID/MitID login.
  • Hvis din telefon ikke (længere) kan understøtte den nyeste IOS-version, og dermed forhindre dig i at bruge appen, kan du printe/downloade dit coronapas fra sundhed.dk.
  • Hvis du endnu ikke har MitID eller glemt koden til MitID, kan du vælge login med NemId.

 

Hvis QR-kode ikke kan scannes, kan årsagen være, at din telefon har for lav lysstyrke eller dark-mode/night-mode er aktiveret. Slå dark-mode/night-mode fra og skru op for lysstyrken på din telefon.

En anden årsag kan være, at din skærm har fået en eller flere flænger, hvorfor du altid bør printe dit coronapas inden, du rejser.

Indstillinger for visning af tekst og zoom kan være ændret. Fjern tilgængelighedstilstande som skærmzoom eller stor tekstvisning.

For at logge ud skal samtykke fjernes, idet appen ikke har en fysisk log-ud-knap.

Det er ikke muligt at tage skærmbilleder af Coronapas QR-koder, da disse ikke fungerer som gyldig dokumentation.

Oversigt over hotlines

Hvis du ikke har fundet svar på dit spørgsmål, kan du kontakte en af myndighedernes covid-19 hotlines.